+31(0)30-6878110

Hartelbrug

Mobility Center

Opdrachtgever: Provincie Zuid-Holland
Activiteit: Infra
In opdracht van: Mourik Groot-Ammers
Periode: 2013

De provincie Zuid-Holland heeft op basis van de EMVI de opdracht aan Mourik Groot-Ammers verstrekt voor het werk ‘Groot Onderhoud Hartelbrug’. Met de opdracht was een bedrag van 6,5 miljoen euro gemoeid.
De Hartelbrug is gelegen over het Hartelkanaal en het Zoetwaterkanaal en vormt als onderdeel van de N218 een belangrijke ontsluiting van Voorne Putten (Spijkenisse, Hellevoetsluis) naar de A15. Het groot onderhoud vindt plaats om de veiligheid te waarborgen en de brug zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen.

De werkzaamheden omvatten onder andere het versterken van de brugkokers, verlijmen van stalen dekplaten op de bestaande brug, het uitvoeren van betonreparaties en onderhoud aan de conservering en het vernieuwen van de verharding.

Projectleider Johan den Ouden: “Bijzonder aan dit project is dat de dekplaat versterkt wordt door twee staalplaten middels kunsthars met elkaar te verbinden. Daarnaast wordt externe voorspanning in de kokerbrug aangebracht. Deze methoden van versterking en voorspanning zijn in Nederland pas twee keer eerder op een verkeersbrug toegepast, in de provincie Zuid-Holland nu voor het eerst.”

Binnen het project is ook veel aandacht voor het beperken van de verkeersoverlast tijdens de werkzaamheden. De gemeenten op Voorne-Putten, het Havenbedrijf en Rijkswaterstaat zijn met de provincie een pakket maatregelen overeengekomen om de overlast door afsluitingen van de brug tussen Spijkenisse en de A15 waar mogelijk te beperken. Forse verkeershinder is echter onvermijdelijk, vandaar dat de expertise vanuit Traffic & More is ingeroepen. De werkzaamheden aan de Hartelbrug zorgen voor veel hinder en hierbij heeft Traffic & More in overleg met de diverse stakeholders een plan van aanpak opgesteld waarbij de nadruk ligt op de toepassing van tijdelijke dynamisch verkeersmanagement maatregelen.

Zie onderstaand artikel in de Cobouw, publicatie datum: 20-11-2013 07:49.
Hartelbrug als testcase voor verkeersmanagement

SPIJKENISSE - Het loopt tegen tien uur in de ochtend als de eerste verkeersregelaars zich verkleumd in het mobility centre in Spijkenisse melden. Ze hebben vanaf half zes op mistige kruisingen gestaan en dichte stromen auto’s in goede banen geleid. Geen pretje bij deze weersomstandigheden. Er wordt gretig naar de warme koffie gegrepen © Cobouw:

Een van de verkeersregelaars. Alle regelaars hebben een mini-iPad en dragen een camera in de helm. Op de videowall achter de rug van operator Marcel Stoel is te zien dat het verkeer in de regio vlot doorstroomt. Een paar uur geleden stonden op diverse plaatsen nog files. Tot ernstige vertragingen hebben die echter niet geleid. “We zijn nu twee weken bezig en we hebben de zaak goed onder controle. Onvoorziene omstandigheden daargelaten natuurlijk”, zegt Peter Jan Hendriks, directeur van Traffic & More.

De provincie Zuid-Holland heeft dit Utrechtse bedrijf ingehuurd om chaos op het wegennet in en rond Spijkenisse te voorkomen zolang aan de Hartelbrug wordt gewerkt. Deze brug, de verbinding tussen Spijkenisse en de A15, wordt door Mourik Groot Ammers grondig gerenoveerd. Een maand lang zijn twee van de vier rijstroken dicht. Dat betekent grote hinder voor de 50.000 auto’s die er dagelijks gebruik van maken.

Het verkeer bij deze beperkte capaciteit zonder al te grote vertraging laten doorstromen, is op zich al een hele puzzel. In dit geval zijn er ook nog eens bijkomende complicaties. Zoals het gelijktijdige onderhoudswerk aan de N57 bij Brielle, een andere belangrijke verbindingsweg met de A15, dat voor veel zwerfverkeer uit zuidelijke richting zorgt. En het feit dat juist nu drie raffinaderijen in de Botlek zijn stilgelegd voor groot onderhoud, met als gevolg een dagelijkse toevloed van nog eens vele duizenden auto’s met schoonmaakpersoneel.

Moeizaam
De Hartelbrug kan eigenlijk maar op één manier worden ontlast: door verkeer om te leiden via de Spijkenisserbrug. Maar dat is een moeizame verbinding, vertelt verkeerskundige en projectleider Robin Berendsen. “Die brug gaat heel dikwijls open wegens het drukke scheepvaartverkeer op de Oude Maas. Soms wel acht keer in één avondspits.’’

Om deze ingewikkelde situatie het hoofd te bieden, was een ongewone en zeer doordachte aanpak nodig. Traffic & More maakte 28 mensen vrij voor het karwei en bouwde op Voorne-Putten een dicht netwerk van beeld- en geluidsverbindingen dat de verkeerssituatie op een aantal strategische punten realtime doorgeeft aan het mobility centre in een leegstaand winkelpand. Van hieruit worden de 22 verkeersregelaars, waaronder vier motorrijders, aangestuurd. Alle verkeersregelaars hebben een mini-iPad waarmee ze beelden kunnen ontvangen én zenden, de motorfietsers dragen bovendien een camera op de helm. Op de vier drukste punten zijn vaste camera’s geïnstalleerd. Langs de wegen staan acht tekstwagens die de laatste informatie over files, routes en vertragingstijden doorgeven aan het verkeer.

Netwerk
Dit netwerk moest wegens de krappe voorbereidingstijd in twee weken worden opgetuigd. Berendsen: “Om niet gestoord te worden door bellers en gamers in de files gaan we buiten de gewone kanalen om. Er was geen tijd om wifi-steunpunten in te richten. We gebruiken 4 G, we hebben een eigen code en zetten alle gebeurtenissen in ons eigen systeem. Verkeersbeelden worden beschouwd als privacygevoelig en zijn daarom niet voor buitenstaanders te zien.”
In het mobility centre komen alle signalen samen. Daar houden de operator, de projectleider en drie naaste medewerkers de gebeurtenissen op het wegennet permanent in de gaten. Ondanks het gedetailleerde scenario waarin Traffic & More vooraf mogelijke complicaties analyseerde, blijkt het verkeer een onberekenbare factor. “Veel dingen lopen toch anders,’’ zegt Berendsen. “Slecht weer kan je plannen in de war sturen. Of mensen creëren sluiproutes die je niet hebt voorzien. Dan moet je met de wegbeheerder communiceren: mogen we die weg afsluiten. En we hebben de situatie nog niet aangepast, of je ziet elders nieuwe problemen de kop opsteken.’’

Met het oog op de samenwerking met Rijkswaterstaat heeft Traffic & More één man gedetacheerd in de grote verkeerscentrale bij Rhoon. Hij overlegt van daaruit dagelijks met de provincie, de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, Havenbedrijf Rotterdam en met de gemeenten Spijkenisse en Brielle en de deelgemeente Hoogvliet. Al deze partijen willen dat er maximaal met hun belangen rekening wordt gehouden.

Traffic & More kan dit realiseren dankzij een speciaal mandaat van de provincie om zelfstandig beslissingen te nemen. Hendriks: “Wij mogen kruisingen overnemen en beelden van camera’s van Rijkswaterstaat uitlezen. Zonder die bevoegdheden zouden we deze klus niet kunnen klaren.”

Dit mandaat maakt het verkeersproject rond de Hartelbrug volgens Robin Berendsen uniek. “Het is nooit eerder voorgekomen dat een particulier bedrijf dergelijke bevoegdheden kreeg van een provincie.” De bijzondere overeenkomst stelt Traffic & More in staat te laten zien hoe succesvol verkeersmanagement bij grote infraprojecten kan zijn. Berendsen “Wij willen dit goed neerzetten, zodat we kunnen aantonen hoe waardevol dit werk is. Als dat lukt, verwacht ik dat samenwerkingsverbanden als deze in de toekomst de normale procedure worden.”

‘Verkeersregeling hoort in contract’
Als het verkeersmanagement rond de Hartelbrug een succes blijkt, kan dat van invloed zijn op toekomstige contracten tussen wegbeheerders en aannemers van infrastructurele werken. Afspraken over verkeersregeling behoren nu nog tot de uitzonderingen. Dat kan veranderen als aannemers inzien dat goede doorstroming een positieve invloed heeft op de emvi-score, stelt Traffic & More.

“Aannemers zijn nu bang er geld voor te reserveren. Begrijpelijk, want de resultaten zijn moeilijk voorspelbaar. Onze inzet hier kost geld, maar wij kunnen op voorhand moeilijk aantonen dat wij de doorstroming met 20 tot 40 procent verbeteren”, zegt Robin Berendsen, verkeerskundige bij Traffic & More. Daarom registreert dit bedrijf de prestaties van het systeem dat rond de Hartelbrug in de praktijk wordt gebracht met de grootste nauwkeurigheid. Ze kunnen het bewijs leveren dat verkeersmanagement wel degelijk zijn geld waard is.